!گيس گلاب آشپز مي شود
.هر گونه استفاده تجاري از مطالب اين وبلاگ بدون اجازه ممنوع است. استفاده از مطالب اين وبلاگ در تمامي سايتها با ذكر ماخذ بلامانع است



Saturday, November 05, 2005

فكر مي‌كنم سال 82 بود كه توي يكي از نشريات آشپزي صفحه‌اي براي خودم داشتم. به مسئول تحريريه مجله پيشنهاد دادم كه صفحه‌اي هم به نوشيدني‌ها اختصاص بدن و اونها هم پذيرفتند و مسئول اون صفحه هم خودم شدم.
تا اون زمان در كتابها و مجلات آشپزي نسبت به نوشيدني‌ها خيلي كم لطفي شده بود. اندك كتابهايي بودند كه صفحه‌هاتي رو به نوشيدني‌ها اختصاص بدن اگر هم اين كار رو مي‌كردن فقط در مورد ساخت شربت‌ها مي‌نوشتند. الان البته وضع بهتر شده و در مجلات كمي اين دسته از غذا‌ها رو جدي گرفتن.
يكي از بخشهايي كه تصميم گرفتم بصورت جدي در وبلاگم بهش بپردازم نوشيدني‌هاست. البته در گذشته نوشیدنی غیر الکلی ياد داده بودم. مي‌رسيم به نوشيدني‌هاي الكلي!
نوشيدني‌ها الكلي به چند دسته كلي تقسيم مي‌شن. ليكر‌ها (Liquor)، ليكور‌ها (Liqueur)، شراب‌ها (Wine)، آبجو‌ها (Beer) و بيتر‌ها (Bitter). البته مي‌شه به اين دسته بندی كوكتل‌هاي الكلي (Cocktail) رو هم اضافه كنيم.
با خانواده ليكرها در ايران بيشتر آشنا هستند. ليكر‌ها نوشيدن‌هايي هستند كه الكل اونها از تقطير مواد مختلف گرفته مي‌شه. مثل ويسكي، جين، ودكا و ...
ليكور‌ها گمنامند. ليكور‌ها تركيبي از سه نوع ماده هستند. يك شيرين كننده، يك نوشيدني الكلي (اغلب از خانواده ليكر‌ها) و يك طعم دهنده.
شراب‌ها رو هم همه مي‌شناسن. نوشيدني كه الكلش از تخمير ميوه‌ها بدست مي‌ياد.
آبجو هم معرف حضور هست. نوشيدني كه الكل اون از تخمير غلات بدست مياد.
بيتر‌ها هم در ايران گمنامند. بيتر‌ها الكل طعم داده شده با انواع گياهان و ادويه‌ها هستند كه خواص دارويي دارند و حدود 3 قرن مي‌شه كه رواج پيدا كردن. لازم به تذكر كه شرابها و آبجوها و حتي ليكرها تارخچه‌اي طولاني دارن.
كوكتل‌ها رو بعضي‌ از مشروب‌خورهاي ايراني مي‌شناسن. البته عرق‌خورهاي ايراني هميشه باهاش سروكار دارن اما اسمش رو نمي‌دونن. كوكتل مخلوطي از دو يا چند نوشيدنيه كه معمولا يكي يا چند تا از اين نوشيدني‌ها، نوشيدني الكلي (معمولا از خانواده ليكرها) و ديگري يك نوشيدني غير الكلي (معمولا آب ميوه) است.
چيزي كه معمولا در اين وبلاگ من بهش مي‌پردازم خانواده گمنام ليكور‌هاست. البته سري هم به كوكتل‌ها خواهم زد.
این هم بخش تازه دیگه ای از وبلاگم. بخش نوشیدنی ها.
راستی تا یادم نرفته بگم که بخشی هم خواهم داشت تحت عنوان غذاهای معروف جهان که البته توی بخش فقط غذا نوشته نمی شه. سسها، غذاها، نوشیدنی ها و خیلی چیزهای دیگه هم توش معرفی خواهد شد. بعضی از لیکور ها هم قسمتی از این بخش خواهند بود.


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
Comments: Post a Comment

Home