!گيس گلاب آشپز مي شود
.هر گونه استفاده تجاري از مطالب اين وبلاگ بدون اجازه ممنوع است. استفاده از مطالب اين وبلاگ در تمامي سايتها با ذكر ماخذ بلامانع است



Monday, May 29, 2006

گزارشي از Agrofood سيزدهم.

نمايشگاه سيزدهم با استثناي خلوتي بيشتر و رواني ترافيك و كمي خوش آرايشتر و خوشروتر بودن غرفه دارها (كه البته احتمالا بخاطر روز اول بودن و كم بودن حضور مردم عادي بوده) چيز خاصي براي گفتن نداشت. خيلي از شركتهاي بزرگ حضور نداشتند و خيلي از شركتها هم ظاهرا فقط بخاطر اين حضور پيدا كرده بودند كه مردم از ياد نبرند كه آنها هم هنوز فعال هستند. محصولات جديد خيلي كم بچشم مي‌خورد و يا اگر هم بود بيشتر محصولي وارداتي بود تا توليد داخل و البته شركتها هم كماكان علت نبودن نوآوري در ارائه محصولات را يا به گردن سازمانهاي نظارتي و مسئول مي‌اندختند كه مجوز صادر نمي‌كنند يا تقصير مردم كه استقبال نمي‌كنند (نمي‌دانم مردم چطور بايد از كالايي كه هنوز عرضه نشده و نمي‌شناسند استقبال كنند). به هر حال تقصير هر چيزي بود جز تقصير خود اين شركتها.
شركتهاي ارائه كننده سبزيجات و گياهان خشك شده مثل قارچ در حال سبز شدن هستند و در عوض يكي از قديمي‌ترين آنها (سبزايران) به ارائه محصولات جانبي مثل ادويه و سوپ‌ حاضري مشغول شده است. علاقمندان جمع آوري كالاهاي رايگان مي‌توانند به سراغ غرفه اين شركت بروند و از سوپ‌هايي كه به همراه پاكت نظرخواهي، اين شركت آماده كرده دريافت كنند و تست كرده و نظرات خود را براي شركت ارسال كنند.
يكي ديگر از شركت‌هايي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كرد و بنظر جالب ميرسيد شركت سپيد گل بود. اين شركت كه تحت لايسنس شركت Green Cook انگلستان فعاليت مي‌كند طيف متنوعي از ميوه‌ها و سيزيجات خشك شده عرضه مي‌كرد كه مدعي بود محصولات اين شركت با 5 دقيقه قرار گرفتن در آب، طعمي مثل ميوه‌ طبيعي خواهد داشت. از شركت‌هاي توليد كننده محصولات سويا، شركت سويا سان حضور نسبتا خوبي داشت با محصولاتي كه متنوعتر از گذشته شده بود. شركت سويا سان را اگر نشناسيد حتما با آرم تجاري مكسوي (MaxSoy) كه اين روزها روي پاكتهاي شيرسويا ديده ميشود آشنا هستيد. اين شركت چند نوع چيپس سويا توليد كرده بود كه اتفاقا خوشمزه بودند. البته جالبترين محصول شركت، پروتئين گياهي سويا بود كه تقريبا بدون طعم آماده شده بود و مسئول غرفه ادعا داشت اگر كمي در آب خيسانده شود به راحتي قابل خوردن خواهد شد و به علت بي‌طعم بودن اين اجازه را به شما مي‌دهد كه در هر غذايي از آن استفاده كنيد و در هر غذايي طعم آن غذا را خواهد داشت. اين شركت بزودي اين محصولات را به همراه محصول ديگري به نام روغن بكر سويا به بازار عرضه خواهد كرد. البته براي اينكه شركتهاي ايراني "تافو" توليد كنند ظاهرا بايد باز هم منتظر بمانيم.
از شركتهاي توليد كننده پاستا هم بدون تنوعي تازه، چند تايي حضور داشتند. غرفه زرماكارون به علت طبخ پاستا در حضور مردم پربيننده ترين بود. تك ماكاران هم كماكان مدعي بود كه علت توليد نكردن محصول جديد بوسيله اين شركت، توجه به قدرت خريد مردم! و عدم استقبال مردم از محصولات جديد در زمينه پاستاست. البته مي‌گفت محصول جديد تك ماكارون روغن ذرت تك ماكارون است كه از دبي وارد مي‌شود! راستي تك ماكارون توليد كننده است يا وارد كننده؟ بگذريم.
در زمينه محصولات خانواده پاستا شركت ديگري هم حضور داشت به نام صنايع غذايي ناصح پاد با آرم تجاري انسي (NC) . اين شركت مدعي بود دو محصول جديد ارائه كرده است. رشته آشي و رشته پلويي كه هر دو را به صورت ماشيني توليد مي‌كند.
ظاهرا براي توليد محصولات خانواده Fresh Pasta يا پاستاهاي مغزدار مثل راويولي يا تورتليني و خانواده نودل (Noodle) باز هم بايد منتظر بمانيم. اين شركت هم سايتي دارد كه بنظر مياد هنوز در حال ساخته شدن است.
در زمينه محصولات پروتييني هم شركتهايي غايب بودند و در عوض شركتهاي جديدي هم اعلام حضور كرده بودند. يكي از جالبترين‌ها در اين زمينه حضور شركت پورا (پوست و روده ايران) با چند محصول كنسروي بود. كنسروهاي اين شركت كه تقريبا همه سوسيس و كالباس كنسرو شده بودند براي تست عرضه شده بود كه اتفاقا خيلي هم طعم بدي نداشتند. اگرچه بعيد مي‌دانم در بازار ايران با وجود رقباي بسيار حرف زيادي براي گفتن داشته باشند البته مسئولين غرفه ادعا ميكردند كه محصولاتشان تا حالا صادر مي‌شده و جديدا قرار است وارد بازار ايران شود! سايت پورا را هم مي‌توانيد ببينيد.
در زمينه شركت‌هايي كه كنسرو ماهي توليد مي‌كردند وضع خيلي بدتر از سابق بود. در سالهايي گذشته محصولاتي كه اين شركت‌هاي معرفي كرده بودند طيف وسيعي را از كنسروهاي عادي ماهي تن (Tuna) تا كنسروهاي خرچنگ در بر مي‌گرفت. اما امسال اثري از آن محصولات نبود. فقط يك شركت با آرم تجاري "ماهي طلايي" كنسروهاي ماهي ماكرل را آماده ورود به بازار داشت و ادعا ميكرد قصد دارد كنسرو نوعي هشت‌پا را هم به بازار عرضه كند. اميدوارم كه موفق شوند.
شركت بلدرچين ميبد هم غرفه كوچكي به اندازه محصولاتش داشت و در كنار معرفي محصولات، چند نوع غذا با بلدرچين را نيز در بروشورهايش پيشنهاد كرده بود. اين شركت هم خوشبختانه سايتي دارد!
شركت‌هايي كه در زمينه توليد محصولات شترمرغ فعاليت مي‌كردند نيز حضور خوبي داشتند. خصوصا يكي از اين شركت‌ها كه چند جوجه شترمرغ را هم به غرفه آورده بود كه گوشه‌اي از غرفه را اشغال كرده بودند و قيافه‌هاي جذابي داشتند! اين شركتها اطلاعات خوبي هم در زمينه پرورش شترمرغ در اختيار بازديدكنندگان قرار مي‌دادند. مسئولين يكي از اين شركتها به نام "مزرعه ايراكن" مي‌گفت كه گوشت شترمرغ را با قيمت كيلويي 80 هزار ريال عرضه مي‌كنند و اگر كسي قصد تهيه دارد مي‌تواند با دفتر اين شركت در خيابان سهروردي شمالي تماس بگيرد. البته مي‌گفت اگر سفارش بالاي 100 كيلو باشد تحويل فوري خواهد بود ولي براي مقادير پايين شخص سفارش دهنده بايد منتظر كشتار بماند.
امسال يكبار ديگه چشم مردم به جمال شركت آنزيمهاي صنعتي ايران روشن شد. اين شركت قرص پنير "رني‌لسه" را عرضه مي‌كند كه مي‌توانيد با آن هر نوع پنيري كه تمايل داشتيد درست كنيد. مطمئنا كساني كه به ساخت پنير خانگي علاقمندند مي‌توانند از محصولات اين شركت استفاده كنند. من هم اگر لازم شد ساخت چند پنير معروف را در اينجا بنويسم مشكلي در معرفي لوازم كار نخواهم داشت.
در بخش شركت‌هاي خارجي چند شركت به نظر من جالبتر آمد. يك شركت تايلندي كه چندين نوع سس معرفي كرده بود كه مي‌توانستيد تست كنيد و بسوزيد و البته كسي آب به شما تعارف نمي‌كرد و شركتي اتريشي به نام كيلوس كه آبجوي بدون الكلي را با نام تجاري Null Komma Josef عرضه مي‌كرد. اما جالبترين محصولي كه ديدم يك نوشيدني از گياهي به نام آلوورا (Aloe Vera) بود كه بسيار خوش طعم و ملايم بود. اين نوشيدني را قرار است شركتي به نام تجاري "يام يام" عرضه كند كه در همان نمايشگاه، هم اجازه تست به بازديدكنندگان مي‌داد و هم مطالبي در مورد اين گياه جالب (كه شبيه كاكتوس است و غرفه دار مدعي بود در ايران هم رشد مي‌كند) چاپ كرده بود كه در اختيار مردم قرار مي‌داد. روزنامه شرق هم ديروز مطلبي در اين زمينه داشت كه مي‌توانيد بخوانيد (نكته جالب اين كه مطلب در سايت روزنامه ديده نميشود).
اما جالبترين بخش در غرفه‌هاي ايراني، اعلام ايجاد يك شبكه خبري به نام Foodna بود كه قرار است اخبار غذايي و تغذيه‌اي و كشاورزي را پوشش دهد. و البته جالبتر از آن حضور يكي از دوستان وبلاگ نويس به نام "كاسني" در سمت سردبيري اين شبكه خبري بود. اين شبكه سايتي هم دارد كه به اصرار دوستان در اين شبكه، فعلا لينكي به آن نمي‌دهم. چون از تيرماه رسما راه‌اندازي ميشود و دوستان دوست نداشتند كسي آن را پيش از آماده شدن نهايي ببيند.
به هر حال نمايشگاه امسال هم بدون تفاوت چنداني با سالهاي گذشته برگزار شد. شركتهاي ديگري بودند كه به هر حال مي‌توانست غرفه‌اشان براي خيلي ‌ها جالب باشد. مثل شركت زمزم كه به بازديدكنندگان ماء‌الشعير مي‌داد. شركت ديگري محصولي داشت به نام ژله مايع با نام تجاري "ViVi" كه البته غرفه‌داران شركت مي‌گفتد اين كلمه در بسياري ‌از زبانها معاني خاصي دارد كه البته نه اين زبانها رو مي‌شناختند نه آن معاني را مي‌دانستد. اما خود محصول را براي تست ارائه مي كردند! شركت تازه اي‌ به نام "فرآورده‌هاي گوشتي راك" نيز حضور داشت كه كالباس و سوسيس و .. ارائه مي‌كرد و باز هم حرف تازه ‌اي نداشت. شركت‌هاي توليد قارچ هم كه فقط تكنولوژي توليد قارچ دگمه‌اي را دارند و انگار نمي‌دانند صدها قارچ پرورشي و خوراكي خوب در جهان وجود دارد. براي قارچهايي مثل مورل و پورتابلو حالا حالاها بايد صبر كنيم. چند شركت تازه توليد آب معدني نيز حضور داشتند. شركتهايي مثل وجين و سن‌ايج كه حضور جالبتري داشتند. آنها چند نفر را استخدام كرده بودند كه در نمايشگاه ‌گشت بزنند و به رايگان به مردم شربت ميوه تعارف كنند. يك شركت، محصولات و عروسكهاي تزييني و خوراكي از تايلند عرضه كرده بود كه اول بايد از روي كاتالوگي سفارش بدهيد تا بعد برايتان ارسال شود. البته محصولات بامزه‌ و جالبي بودند. شركتي اندونزيايي هم با كلي محصولات آماده مثل سوپ و سس حضور داشت كه محصولاتش بنظر جالب ميامد اما چيزي براي تست وجود نداشت.
خلاصه خيلي‌ها بودند و خيلي‌ها نبودند. تلاونگ – آندره – ميكائييليان – زمرم – زربال – قارچ ملارد – زرين پروتيين بودند و كلي شركت ديگه كه شايد بود و نبودشان نه فرقي به حال مردم داشته باشد و نه صنعت و نه كشور. اما هستند براي اينكه پولي در بياورند و زندگي بگذرانند. آدمهايي كه شايد برايشان فرقي نكند در برج سازي فعاليت كنند يا صنايع غذايي. جايي فعاليت مي‌كنند كه بيشتر سود داشته باشد.


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
Comments: Post a Comment

Home