!گيس گلاب آشپز مي شود
.هر گونه استفاده تجاري از مطالب اين وبلاگ بدون اجازه ممنوع است. استفاده از مطالب اين وبلاگ در تمامي سايتها با ذكر ماخذ بلامانع است



Wednesday, March 03, 2004

اسفناج
اسفناج داراي ويتامين هاي A وB1 وB2 و ويتامين C و كلسيم و فسفر و پروتئين و چربي و قند و آهن و يد وبسياري از املاح ديگر است .
اسفناج داراي طبيعت سرد و ضد يبوست و براي بيماري گواتر مفيد است . اسفناج سرفه هاي خشك و گرفتگي صدا را درمان ميكند و براي آسم هم مفيد ميباشد . آب اسفناج را اگر روي پوست بمالند ، خارش را ازبين ميبرد.
اسفناج سريع الهضم و براي جميع امراض سينه و تب هاي حاره نافع است التهاب و تشنگي را فرو مينشاند و انرژي بدن را زياد ميكند و بعلاوه ضد سرطان است به علت مواد مخصوص اسفناج مسهل ملايمي است . كارليه مي نويسد :
دمكرده تخم اسفناج بمقدار پنج تا ده گرم براي يك فنجان آب داروي ملين و مفيدي است كه در معالجه يبوست معجزه ميكند .
خوردن عصاره اسفناج خام نه تنها معده و روده را پاك و ضد عفوني ميكند بلكه بدترين نوع سوء هضم را نيز در عرض چند روز معدود بكلي برطرف ميسازد .
ضماد اسفناج خام براي سرباز كردن دمل و درمان محل نيش زدگي زنبور مفيد است . آب پخته آن چنانچه با سفيد آب مخلوط و بر موضع ماليده شود براي از بين بردن كك و مك و لك و جوشهاي صورت مفيد است .
بالاخره اسفناج هورموني بنام سكوتين دارد كه باعث تراوش آنزيمهاي مفيد لوزالمعده ميگردد ولي به علت داشتن اكسالات اسفناج براي مبتلايان به بيماري سنگ كيسه صفرا و ورم مفاصل ضرر دارد .

علي خليليان


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................
Comments: Post a Comment

Home